JAK WYBRAĆ FIRMĘ SZKOLENIOWĄ

Wraz z pojawieniem się dotacji z Unii Europejskiej na szkolenia pracowników firm w Polsce, powstało wiele firm szkoleniowych oferujących tanie, bo dotowane, szkolenia. Jeżeli jest się mocno ograniczonym w kwestii finansów, dobrze jest wybrać i takie szkolenie, bo zawsze warto korzystać z każdej możliwości zdobywania wiedzy. O jakości i efektach tych szkoleń krążą różne opinie na rynku – od dobrych aż po skrajnie złe. Martwi jednak inna rzecz – firmy te wygrywają u klientów głównie niską ceną. Czy Twoi pracownicy też sprzedają najtańszy produkt na rynku i tego właśnie mają się uczyć? Czy trenerzy z firmy szkoleniowej, której głównym argumentem w przekonaniu do szkolenia (czyli zakupu produktu) jest niski koszt, potrafią nauczyć Twoich handlowców sprzedaży wartości i obrony ceny produktu?

 

Faktyczne zaangażowanie firmy w przygotowanie właściwej dla Ciebie oferty, a co za tym idzie, odpowiadającego Twoim potrzebom szkolenia, poznasz po sposobie jej działania:

- Czy na Twoje zapytanie ofertowe firma przesłała standardową ofertę, czy też najpierw skontaktowała się z Tobą zadając pytania o cele, oczekiwane efekty, poziom doświadczenia pracowników?

- Czy po tym kontakcie otrzymałeś ofertę „szytą na miarę”, czy może standardową tylko z umieszczoną w nagłówku nazwą Twojej firmy?

- Czy w odpowiedzi na Twoje zainteresowanie ofertą dalszy kontakt przebiegał ciągle tylko drogą mailową i telefoniczną, czy też przedstawiciele firmy szkoleniowej zaproponowali spotkanie?

- Czy podczas spotkania przedstawiciele ci zachowywali się tak, jak chciałbyś, żeby postępowali Twoi pracownicy względem klientów – sprawiali profesjonalne i sympatyczne wrażenie, potrafili zaprezentować swoją firmę i korzyści z ich usług, zadawali pytania, uważnie słuchali i notowali, dyskutowali? Czy odpowiedzieli na wszystkie Twoje pytania, doradzając przy tym właściwe rozwiązania rozwiewające Twoje wątpliwości?

- Czy osobiście poznałeś trenerów, którzy mieli poprowadzić szkolenie? Czy mogli oni pochwalić się publikacjami oraz imiennymi referencjami, czy też jedynie ilością przepracowanych godzin w projektach szkoleniowych?

- I w końcu, jak bardzo i na ile fachowo przedstawiciele firmy szkoleniowej lub trenerzy zabiegali o kontrakt, telefonując w ustalonych terminach, sprawnie przesyłając niezbędne materiały i oferując pomoc w przygotowaniach do szkolenia?

 

Warto również sprawdzić, czy firma specjalizuje się w danym obszarze tematycznym szkoleń, czy też oferuje dużo szkoleń z każdej dziedziny. Pierwsza opcja upewni Cię, że dobrze trafiłeś. Druga powinna być ostrzeżeniem, że możesz trafić na efektowną ofertę, ale szkolenie poprowadzi w ogólnym zarysie przypadkowy wynajęty na godziny trener.

 

Dlaczego tak ważne jest, by dobrze poznać firmę i trenera?

Bowiem najważniejszymi elementami wyboru firmy szkoleniowej są jej specjalizacja oraz wiedza i doświadczenie osób prowadzących szkolenie. Kim są (jakie wyznają wartości – etyka, mądrość, entuzjazm), jak wyglądają (swoim strojem będą dawać bezpośredni przykład Twoim pracownikom), czy robią to co mówią i czego uczą (jeśli nie, to znaczy, że sami nie są przekonani do swojej usługi). Po ich zachowaniu poznasz, czy będą w stanie dać właściwy przykład i nauczyć Twój zespół wymaganych kompetencji. Nie decyduj się więc na wybór firmy szkoleniowej dopóki nie poznasz osobiście trenerów, którzy prowadzić będą szkolenie.

Istotne są też materiały, jakie otrzymają uczestnicy szkolenia – luźne kartki, nawet wpięte w kolorowy segregator, są pomocne na zajęciach, lecz nie stanowią przydatnego narzędzia w późniejszej pracy. Materiały powinny zawierać wiedzę, do której można łatwo wrócić po szkoleniu oraz miejsce na notatki (cenne uwagi i przemyślenia własne) i służyć mają w codziennej pracy po szkoleniu.

 

I wreszcie, czy samo szkolenie przyniesie korzyści jego uczestnikom. Czy trenerzy wcześniej zapoznają się ze specyfiką działania firmy, branży, z produktem. Czy szkolenie będzie opierać się na ogólnych przykładach, czy też prowadzone będzie w oparciu o rzeczywiste sytuacje z pracy uczestników zajęć. Czy połączy w sobie wiedzę i doświadczenie, aby trafić w potrzeby każdego z uczestników – z jednej strony uświadomi i pomoże zrozumieć przyczyny oraz pokaże konsekwencje różnych zachowań, z drugiej strony przełoży to od razu na praktykę, podając konkretne przykłady i sposób zastosowania zdobytej wiedzy w codziennej pracy szkolonego zespołu. Liczy się więc strona merytoryczna i metodyka dostosowane do potrzeb Twojej firmy i pracowników.

 

delfinDelfin po narodzeniu się pozostaje pod opieką matki przez okres ponad dwóch lat. Przez cały ten czas uczy się wszystkiego od swojej matki. W następnym okresie życia zdobywa i wymienia doświadczenia w stadzie kontaktując się z innymi delfinami. Delfiny przez całe swoje życie chętnie uczą się i doskonalą swoje umiejętności. W swoich działaniach są spontaniczne i naturalne, a podczas polowań na ryby wykazują się inteligencją i perfekcją.

 

Istnieje wiele analogii do delfinów w procesie zdobywania wiedzy i doświadczeń w zawodzie handlowca, a sam proces sprzedaży podobny jest do płynącego delfina. Umiejętności i wolna wola wyboru pozwalają delfinowi rozpędzać się pod wodą do dużych prędkości, by w efekcie widowiskowego wyskoku ponad powierzchnię wody dodatkowo jeszcze zwiększyć swoją prędkość.
W zawodzie handlowca nauka, wiedza i doświadczenia są niezbędne do osiągania sukcesów tak spektakularnych jak wyskok delfina ponad powierzchnię wody. To, co widoczne nad powierzchnią wody, jak sukces w sprzedaży, wymaga niewidocznej dla postronnych obserwatorów pracy, stałej aktywności i umiejętności dokonywania słusznych wyborów. Taki sukces może być udziałem każdego, trzeba tylko wykazać się wytrwałością, zaangażowaniem i zrozumieniem, czym jest sprzedaż oraz mieć odwagę podjąć właściwą decyzję.